Redigeres makedonske medier af regimet selv?

I Makedonien markedsfører medier og journalister regimet, mens oppositionen tager sig af kritisk journalistik. Det er indtrykket efter Zaevs fjerde “bombe”.

Makedonien flag

I går sprang endnu en politisk bombe i Skopje. Står indholdet af en række aflyttede og nu offentligt afspillede telefonoptagelser til troende, så er bl.a. kanalerne Sitel og MRT og aviserne Dnevnik, Utrinski Vesnik og Vest reelt en del af et propagandaapparat, der iscenesætter den offentlige meningsdannelse. Mediernes chefredaktør er tilsyneladende regimet selv.

Læs også: Zaev har en bombe til Makedonien (31/1)
Læs også: Socialdemokratisk selvmordsbombe annonceret fredag (5/2)
Læs også: Behersket reaktion på makedonsk aflytningsskandale  (10/2)
Læs også: Jorden brænder under Makedoniens magthavere (21/2)
Læs også: Mordene ved Smilkovci-søen spøger (24/2)

Den fjerde i rækken af “bomber”, som oppositionspartiet SDSM og dets leder Zoran Zaev med jævne mellemrum detonerer, blev præsenteret på er pressemøde i går klokken 14.00

BalkanInsight har allerede udgivet en kort gennemgang på engelsk af gårsdagens lækkede aflytninger. Den fjerde bombe bekræfter de konklusioner, som forskere i rapporten Media Integrity Matters – Reclaiming Public Service Values in Media and Journalism nåede frem til. Rapporten viste, at medierne står i et klientforhold til de politiske magthavere. Forskerne byggede i stort omfang på journalisters anonyme vidneudsagn, mens de aktuelle aflytninger – hvis de er ægte – viser de rygende pistoler.

Makedonske medier & propaganda

Ordet propaganda bringer mening, fordi (1) en stemme, der angiveligt tilhører redaktøren for den privatejede, nationale tv-station Sitel, Dragan Pavlovic Latas, i en telefonsamtale med – angiveligt- chefen for det hemmelige politi, Saso Mijalkov, selv bruger ordet propaganda om kanalens aktiviteter, (2) fordi de berørte nyhedsmedier giver sig ud for at være journalistisk redigerede, og (3) fordi stemmen, der angiveligt tilhører Mijalkov, i en af samtalerne lader forstår, at det var ham selv, der stod bag lukningen af den kritiske tv-station A1. Den officielle begrundelse er ellers, at A1 blev lukket på grund af fusk med offentlige tilskud.

Der er vistnok ingen, der anfægter optagelsernes ægthed. Faktisk har det nationalkonservative regeringsparti, VMRO-DMPNE, implicit erkendt, at optagelserne afspejler sandheden. Ifølge Fokus spørger partiet nemlig retorisk, hvorfor Zaev ikke husker de medier, som ifølge VMRO-DPMNE kontrolleres af Soros og SDSM.

Reaktionerne på gårsdagens bombe er i øvrigt beherskede, i lighed med reaktionerne efter den første bombe. I hvert fald indenlands. At de vigtigste makedonske medier er en del af klientellet omkring premierminister Nikola Gruevski, er kun få i tvivl om.

Uden for Makedonien har kun få medier interesseret sig for Zaevs bomber.

Screendump Skopje, 25. februar. Den fjerde i rækken af “bomber” udløses. Oppositionspartiet SDSM og dets leder Zoran Zaev i går klokken 14.00

Genlæs i øvrigt: Når sandheden bliver væk

"Redigeres makedonske medier af regimet selv?" blev sidst opdateret: 12. august 2019 af John Petersen
Dette indlæg blev udgivet i Makedonien, Medier i Nordmakedonien, Politisk krise i Nordmakedonien 2015-2017 og tagget , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bogmærk permalinket.

Skriv en kommentar