
orginal  med  relevante  links  på  tekstpetersen.dk        side  1

Pressefrihed på
skrump i Makedonsk 
mediemorads
I EU-kandidatlandet Makedonien står det sløjt til med me-
diernes uafhængighed. Det viser en omfattende analyse fra 
The Piece Institute i Ljubljana. De politiske magthavere 
og landets pengemænd dominerer nu for alvor medierne – 
sammen.
Af Sax Strand 22.10.2014

“Народот е нашата сила! Идејата е нашиот двигател!” – “Folket er vores styrke! Ideen er vores motor!” Markering af 
24-året for stiftelsen af partiet VMRO-DPMNE. Ul. Hristijan Todorovski Karposh, Oktober 2014, Skopje.

Media Integrity Matters – Reclai-
ming Public Service Values in Media 
and Journalism er The Piece Insti-
tute’s digre analyse og vurdering af 
medieintegritet på Balkan. Analysen 
forklarer blandt meget andet, hvor-

dan de makedonske myndigheders 
offentlige kampagner finansieres. 
Den viser, hvordan offentlige midler 
kanaliseres over i partikasserne, men 
den viser også, hvordan mediernes 
uafhængighed drukner i pengestrøm-

mens kølvand.
Det hele begynder med staten og 

partiernes mange og store kampag-
ner. Myndigheder opterer i outdoor-
kampagner for dette og hint, og rege-
ringen gør sig i forbindelse med valg 



orginal  med  relevante  links  på  tekstpetersen.dk        side  2

massivt til af hidtidige fortjenester. 
Også tv-kanalernes sendeflader er 
fulde af sådanne PR-indslag – både 
på de kommercielle og på landets 
public service kanaler.

Det er ikke altid indlysende, om 
budskaberne er myndighedsanlig-
gender alene, eller om de også 
indeholder parti-PR. Der sendes også 
indslag i nyhedsprogrammerne på 
tv, som let afføder en mistanke om, 
at indslagene egentlig propagerer for 
bestemte partier og deres politik.

For et par år siden finansierede 
staten indkøb af nye busser til Skopje 
by. Dobbeltdækkerbusser, som man 
også havde i mellemkrigstiden, og 
som derfor minder om de gode gamle 
dage. ”Gaven” fra statsbudgettet til 
Skopje by blev ledsaget af kampag-
ner, som fortalte, at busserne var en 
gave fra regeringen. Nøgternt betrag-
tet betaler skatteyderne naturligvis 
både kampagnen og busserne.

En værdikonservativ antiabortkam-
pagne repræsenterer et nyere eksem-
pel: en tilsyneladende vordende far 
venter på en hospitalsgang, som til 
seernes overraskelse viser sig at være 
en abortklinik, da lægen kommer ud 
og siger:
”Tillykke, det ville være blevet en 
sund og rask pige”.

Det er især det dominerende 
regeringsparti, VMRO-DPMNE, der 
stjæler by- og skærmbillederne; det 
nationalkonservative parti, der sam-
men med skiftende albanske partier, 
har haft regeringsmagten siden 2006.

Omfanget af disse kampagner 
synes generelt set at være ude af 
proportion. Og i hvert fald som uden-
forstående stiller man sig uvægerligt 
spørgsmålet: gad vide, om det er 
skatteyderfinansieret?

Mistillid er folkevid

Nuvel, det er fortrinsvis udenforstå-
ende udlændinge, der undrer sig over 
de massive kampagner. Anderledes 
med de lokale. Spørger man den 
almindelige borger i Makedonien, er 
kun få i tvivl: der er ikke vandtætte 
skotter mellem regeringspartiernes 
og statens pengekasser. Det er en 
uofficiel selvfølgelighed, at rege-
ringspartierne bruger skatteborgernes 

penge på partiformål og til at føre 
kampagner for egne mærkesager.

Måske kan man finde enkelte alme-
ne partimedlemmer, som vil benægte, 
at noget sådant finder sted, men dem 
er der langt imellem. Offentligt vil 
man givetvis benægte, men i private 
sammenhænge vil man typisk blot 
forsvare partiet med, at oppositionen 
ville gøre og har gjort det samme. 
Men er det hele blot sladder?

Kritisk tv-journalistik falder væk

Nej, der er faktisk grund til undren, 
og de nævnte kampagner er netop 
en af nøglerne til at forstå, hvad der 
foregår. Det påviser analysen og 
bogen Media Integrity Matters.

Ifølge analysen finansieres kam-
pagnerne ganske rigtigt af statens 
midler, og de går til kommunikati-
onsbureauer og medier, som er på 
venskabelig fod med det regerende 
parti, VMRO-DPMNE. Udgiften 
retfærdiggøres med henvisning til, 
at der er tale om information, som 
er af samfundsmæssig interesse. Det 
gælder også, selvom kampagnerne 
ifølge analysen ofte er ren propagan-
da. Det kan være kampagner, der som 
i antiaborteksemplet, promoverer 
partiets konservative værdier, eller 
det kan være negative kampagner, 
som fremstiller oppositionen som 
problemet.

Kampagner i landets public service 
broadcaster, MRT (Makedonska 
Radio Televizija), udsendes uden 
betaling. Det åbner en bestemmelse 
i medielovgivningen for, når der 
er tale om kampagner af ”offentlig 
interesse”. Den overvågende instans, 
”Medierådet”, er også kontrolleret af 
regeringspartiet, selvom hensigten 
med overhovedet at have et ”Medi-
eråd” dermed længst er væk. Dermed 
er der heller ingen til at varetage 
offentlighedens interesse og i sidste 
ende at blokere for det mere propage-
rende materiale. Kanalerne MRT1 og 
MRT2 står sammenlagt for cirka 7 % 
af seertallet (2012).

De landsdækkende, privatejede, og 
regeringsvenlige tv-kanaler er mere 
interessante, fordi de står for en langt 
større del af seertallet, nemlig 50-60 
% (2012). Heraf er de største Sitel 

TV og Kanal 5, som sammenlagt har 
47,1 % af seerne (2012). Lokale og 
regionale kanaler på forskellige sprog 
står omtrent for den sidste bid af 
kagen med 31,8 % af seerne (2012). 
Eftersom regeringen via ”Medierå-
det” har styr på den licensfinansiere-
de public service kanal, er det – eller 
rettere: var det – de store privatejede 
og i princippet uafhængige kanaler, 
der var sidste helle for kritisk tv-
journalistik.

Det er denne uafhængighed rege-
ringen så at sige har købt med de 
mange kampagnemidler. Regeringen 
er simpelthen for fed en kunde. Hvis 
disse private medier bliver for kriti-
ske, så bortfalder reklameindtægten.

Blot for at komplettere billedet: 
der findes en enkelt privatejet kanal, 
Telma, som regnes for at være op-
positionsvenlig. Telma har et seertal 
på 3,5 % (2012). Derudover fandtes 
indtil 2012 en privatejet tv-station 
med kanalerne A1 og A2, som i 2009 
havde et seertal på 20,9 %. Stationen 
fik frataget licensen og gik derefter 
ind. Ifølge myndighederne havde 
stationen rod i regnskaberne, mens 
oppositionen mener, at stationen reelt 
blev lukket, fordi den var kritisk over 
for regeringen.

Det hører ifølge analysen med til 
historien, at A1’s kritiske linje over 
for regeringen var ren afpresning. Af-
presningen havde at gøre med andre 
forretninger mellem ejeren, Velija 
Ramkovski, og staten. Der var ikke 
tale om idealisme. Endelig er der det 
albanske Alsat M TV med et seertal 
på 5,6 %, (2012) som også modstår 
presset fra regeringen. Kanalen ses 
formodentlig kun af albanere, som 
skønsmæssigt udgør en fjerdedel af 
befolkningen.

Skatteyderfinansieret valgkamp

Men der er mere endnu! Foruden 
at skabe et afhængigheds- eller 
klientforhold mellem de private 
tv-medier og VMRO-DPMNE, flyder 
pengestrømmen også den anden vej, 
afdækker analysen. De private tv-
kanaler er nemlig VMRO-DPMNE’s 
største sponsorer.

Og eftersom priserne på reklamer, 
som staten køber af tv-kanalerne, 



orginal  med  relevante  links  på  tekstpetersen.dk        side  3

efter alt at dømme er alt for høje, 
konkluderer analysen, at der slet 
og ret er tale om returkommission. 
Staten betaler tv-kanaler og reklame-
bureauer, som til gengæld donerer 
størstedelen af pengene til regerings-
partiet, som endelig bruger pengene 
til valgkamp. Disse midler anvendes 
så endnu engang til at købe services 
i de private reklamebureauer, tv-
kanaler og andre medier, hvilket gør 
serviceyderne endnu mere afhængige 
af deres gode key account kunde.

Regeringspartiernes valgkamp 
finansieres således af skatteyderne, 
og som en ekstra sløjfe på historien: 
der er ofte sammenfald mellem 
bureauer og tv-kanalers ejerkreds 
samt regeringspartiernes politikere. 
Eksempelvis er Sitel TV ejet af 
selskabet Monteko Doo, som ejes af 
Goran Ivanovski. Ivanovski er søn af 
den tidligere ejer, forretningsmanden 
”Džingo”, som også er stifter af det 
lille såkaldte ”Socialistparti”. Trods 
navnet er partiet en del af regerings-
koalitionen med VMRO-DPMNE.

Alt dette er baggrunden for, at 
EU-kommissionen i sin seneste årlige 
”progress report” om Makedonien 
nævner, at den fordrejende kampag-
nevirksomhed er en forhindring for 
EU-medlemsskab.

Printmedierne følger fjernsyns-
sektoren

I sommeren 2011 blev 21-årige Mar-
tin Neškoski tævet ihjel af politiet i 
det centrale Skopje. Han blev efter-
ladt på en bænk. Da han blev fundet, 
hævdede politiet og indenrigsmini-
steriet i første omgang, at man ikke 
kendte til dødsfaldet. Men eftersom, 
der var vidner, slap man i længden 
ikke afsted med løgnen. Twitter spil-
lede her en væsentlig rolle.

Det var en naturlig sag for pres-
sen at tage op, men man vægrede 
sig. En anonym redaktør har for The 
Piece Institute’s forskere skildret, 
hvordan sagen blev afvist på hans 
eget medie. Redaktøren gav – måske 
i et anfald af retfærd – journalisterne 
frie hænder til at dække sagen. Han 
lovede at ville stå last og brast med 
journalisterne, når der kom politisk 
pres. Men journalisterne afslog at 

dække historien med henvisning til, 
at de ikke havde nogen sikkerhed for, 
at han ville forsvare dem.

Redaktørens bekendelse illustrerer, 
hvordan censur og selvcensur hører 
til dagens orden. Det er, forsat ifølge 
analysen i Media Integrity Matters, 
næsten slut med kritisk, undersø-
gende journalistik i Makedonien. Få 
printmedier udgør undtagelserne, 
nemlig Skoop, Fokus og BIRN. Det 
politiske ugemagasin Fokus bliver 
af samme grund jævnligt trukket i 
retten for bagvaskelse og injurier. Det 
juridiske system er præget af en sam-
menblanding af den udøvende og den 
dømmende magt, hvilket naturligvis 
motiverer til selvcensur.

Det generelle billede er, at avisejer-
nes regner med bedre indtjening, hvis 
de ikke generer regeringen. Via avi-
sernes redaktører sikrer ejerne, at der 
ikke kommer kritiske historier ud i 
medierne, og at vigtige historier sim-
pelthen ignoreres. Og journalisterne 
retter mere eller mindre frivilligt ind. 
I nogle tilfælde er det dog ikke nød-
vendigt at presse journalisterne, fordi 
de simpelthen er enige i regeringens 
linje. Det er et udbredt synspunkt, at 
medier bør være konstruktive – kriti-
ske medier og journalister er irrite-
rende og destruktive.

De vigtige makedonsksprogede 
aviser er efterhånden blevet overtaget 
af lokale investorer, som ligger tæt 
på regeringspartiet VMRO-DPMNE. 
Westdeutsche Allgemeine Zeitung 
(WAZ) spillede ellers en væsent-
lig rolle indtil 2010. WAZ ejede 
Dnevnik, Vest, og Utrinski vesnik, 
som havde 80-90 % af markedet, 
men WAZ solgte, og herefter følger 
mønstret tv-sektoren med regerings-
venlige ejere.

Det liberale avismarked startede 
ellers helt anderledes, og der er stadig 
spor af denne Gründerzeit. Da de Ju-
goslaviske mediemonopoler opløstes, 
trådte private ind på banen og grund-
lagde nye aviser. Grundlæggerne var 
ofte individuelle journalister, som 
ikke havde profit for øje.

Der findes stadig få printmedier, 
som ejes af journalister og drives ef-
ter publicistiske idealer. Men de er få 
og små. Eksempler er Koha og Lajm, 
som er albanske. Ifølge analysen var 

de albanske medier knap så interes-
sante for de investorer, der overtog 
de fleste øvrige massemedier.

Hvor er idealisterne?

Man kan nu spørge sig, hvorfor de 
såkaldte Gazdas, mediemoguler, la-
der medierne tjene deres egne private 
og partipolitiske interesser. Har de 
da ingen publicistiske idealer, som 
i det mindste holder dem en anelse 
tilbage?

Svaret er nej. Publicistiske idealer 
er ikke en drivkraft i udviklingen på 
ejer- eller redaktørniveau, som Media 
Integrity Matters har fundet værd at 
nævne. Analysen konstaterer blot, 
at udviklingen hen imod en ”liberal 
mediemodel” ikke har fundet sted.

Men hvordan kan det være, at 
journalisterne finder sig i det? Er der 
slet ingen, der har så høje ambitioner 
på fagets vegne, at de trodser det po-
litiske pres, kunne man spørge. Som 
nævnt er det et udbredt synspunkt, at 
kritisk journalistik er ødelæggende 
– også blandt journalister. Og man 
holder fremdeles mikrofonen for 
politikerne, som overbringer glade 
budskaber til borgerne.

Analysens anden forklaring handler 
om brød på bordet. En journalist 
tjener cirka 250 EUR om måneden i 
gennemsnit, mens en gennemsnitsløn 
generelt er på 350 EUR. Der er i det 
store hele ingen andre steder at gå 
hen, hvis man mister jobbet. Der er 
ingen kollektive overenskomster på 
området. Og endelig er der medier, 
som ved ansættelsen beder om, at 
journalisten underskriver sin egen 
opsigelse. Journalistik er simpelthen 
købers marked.

Dog er der tegn på, at idealisterne 
er flyttet over på internettet, og der er 
enkelte som går planken ud og må i 
fængsel. Journalister dømmes i strid 
med den europæiske menneskerettig-
hedskonvention. Sagen om journali-
sten Kežarovski er notorisk for den 
makedonske praksis.


