Albanske partier vedtager fælles platform for fremtidens Makedonien

Fire albanske partier i Makedonien har givet hinanden håndslag på en fælles politisk platform for det fremtidige regeringssamarbejde – uanset hvilke partier, der ender i regering.

albanske partier

Valget i Republikken Makedonien den 11. december gjorde det makedonske regerings- henholdsvis oppositionsparti nogenlunde lige store. Det er endnu uklart, hvem der kan samle et flertal, men det er klart, at partierne, VMRO-DPMNE og SDSM, må bejle til de øvrige partier, som alle er albanske.

Det er i den sammenhæng, det skal ses, at albanerne nu har spillet ud med en fælles platform. Den fjernere kontekst er begivenhederne i 1912 og 2001, herunder Ohrid-aftalen, og så naturligvis den verserende politiske krise i Makedonien.

Platformen kan give anledning til et væld af taktiske, historiske og små- og storpolitiske overvejelser. Alt det lader vi ligge i denne omgang.

Man bemærker, at et af de albanske partier ikke er nævnt. Det er PDSh [Liste 2, red], som kun fik to mandater ved valget, hvorefter Hashim Thaci trak sig som formand og overlod det til BESA at spille med PDSh’s mandater i forbindelse med regeringsdannelsen. Derfor står også PDSh bag platformen. [Thaci indvilgede kort efter i at fortsætte som formand, red.]

Her er slet og ret en oversættelse af den fælles albanske platform, som den blev offentliggjort lørdag på bl.a. BDI’s hjemmeside. Den oprindelige tekst er uden links:

Fælles erklæring fra de albanske politiske partier i Republikken Makedonien

Vi, repræsentanterne for de albanske politiske partier i Makedonien: ”Bashkimi Demokratik për Integrim” [Liste 3, red], ”Koalicioni Rilindje me Besë” [Liste 10, red] og “Aleanca për Shqiptarët” [Liste 7, red];

Idet vi respekterer de albanske vælgeres frie og demokratiske vilje, som den er kommet til udtryk ved det tidlige parlamentsvalg i Makedonien den 11. december 2016;

I Ohrid-aftalen og konsensusdemokratiets ånd, og i ånden af behovet for at udføre de normative opgaver, der følger af forfatningsændringerne;

Idet vi bekræfter de fælles programmatiske og strategiske rammer for albanerne og alle borgerne i Republikken Makedonien;

Engagerede i Makedoniens langsigtede stabilitet og velstand;

Motiveret af den fælles forpligtelse på fred, stabilitet, sikkerhed, inter-etnisk sameksistens, i lighedens og værdighedens ånd, jævnfør internationale og europæiske konventioner, konfessionel harmoni og samarbejde i landet og i regionen;

I overbevisningen om, at der intet alternativ er til NATO- og EU-integration;

Vi er enige om gensidig støtte til den fælles politiske dagsorden, som forudskikker realiseringen af følgende mål i det fremtidige regeringsmandat og/eller i et hvilket som helst efterfølgende mandat:

  1. Opnåelse af fuld lighed i overensstemmelse med Ohrid-aftalen og forfatningen.
    • Punktlig implementering af multietnicitetsprincippet i Republikken Makedoniens forfatning, hvor albanerne er anerkendt som et for statsdannelsen konstitutivt element. Støtte ethvert forfatnings- og lovinitiativ som styrker den etniske ligestilling for det albanske befolkningselement.
    • Opnåelsen af fuld sprogmæssig lighed, brug af det albanske sprog på alle regeringsniveauer og garanti for dets brug som en fundamental forfatningssikret rettighed. Republikken Makedoniens forfatning skal bestemme, at ”det makedonske sprog med det kyrilliske alfabet og det albanske sprog med dets alfabet er officielle sprog i Republikken Makedonien.”
    • Overordnet debat om Republikken Makedoniens flag, hymne og våbenskjold så statssymbolerne kan reflektere samfundets multietnicitet og etnisk lighed.
    • Vedtagelsen af en beslutning i det makedonske parlament, med hvilken folkedrab på den albanske befolkning i Makedonien i perioden 1912-56 fordømmes.
  2. Opnåelsen af økonomisk lighed og social velfærd, specielt igennem en balanceret regional udvikling.
    • Skabelsen af en ny mekanisme i form af en statslig kommission for kommunernes finanser, for en mere retfærdig beslutningstagning for tildeling af statstilskud til kommunerne.
    • Skabelsen af et Ministerium for kommunernes relationer og politiske system, som et organ, der er ansvarligt for respekt for kommunernes rettigheder og for at promovere den økonomiske og sociale udvikling i dårligt stillede områder.
    • Realiseringen af retfærdig repræsentation i organerne for sikkerhed, militær, efterretning og justits.
    • Realiseringen af retfærdig repræsentation på alle centrale regeringsniveauer såvel som i offentlige styrelser eller offentligt ejede virksomheder.
  3. Styrkelsen af retsstaten som en forudsætning for fremskridt i den Euro-atlantisk integrationsproces.
    • Implementeringen af reformplanerne i overensstemmelse med Skopje-overenskomsten [Przhino-aftalen, red], Priebe-rapportens anbefalinger, EU-Kommissionens anbefalinger såvel som anbefalingerne fra høj-niveau accession dialogen [HLAD, red] med EU.
    • Upartisk støtte til den særlige anklagers arbejde [Специјално Јавно Обвинителство, red], uden etniske og politiske fordomme.
    • Fuld opklaring af spørgsmålene omkring retssager som ”Sopot”, ”Brodec”, ”Monster”, og ”Kumanovo”, ved hjælp af en undersøgelseskommission eller en uafhængig international instans.
  4. Skabelsen af en tillidens atmosfære for tilvejebringelsen af gode interetniske relationer, som et essentielt element for landets politiske stabilitet.
    • Skabelsen af støtteforanstaltninger for at sikre de albanske kulturelle institutioners økonomi på centralt og lokalt niveau.
    • Skabelsen af en central institution, som skal sikre forberedelse af oversættere, redaktører og lektører, med henblik på at styrke kommuniteternes sprog,
  5. Løsning af navnestriden, i overensstemmelse med de europæiske værdier og principper i international lov.
    • Vedtagelse af en fælles og bindende resolution i Republikken Makedoniens parlament, som vil forpligte regeringen i Republikken Makedonien til aktivt at engagere sig i løsningen af navnestriden.
    • Inklusion af albanere i arbejdsgruppen for direkte forhandlinger med Grækenland.
  6. Gode naboskabsrelationer
    • Inklusion af albanere i arbejdsgruppen for direkte forhandlinger med Bulgarien.
    • Samarbejde med Kosovo og Albanien for integreret grænsebevogtning.
    • Åbning af nye grænseovergange.
  7. Hurtig integration i NATO og EU.
    • Opfyldelse af ovenstående punkter vil åbne for Makedoniens vej imod fuldt medlemskab af NATO og for forhandlinger om medlemskab af EU.

Opfyldelse af disse mål vil blive overvåget via skabelsen af De Albanske Parlamentariske Partiers Rundbord.

De Albanske Parlamentariske Partiers Rundbord vil fungere ifølge et rotationsprincip og vil tjene som platform for harmonisering af politisk handling og transparent kommunikation med Makedoniens internationale partnere, med særligt henblik på støtte fra EU og internationale institutioner.

Rundbordet vil fastlægge deadlines for realiseringen af de ovenfor nævnte mål, i overensstemmelse med Republikken Makedoniens love og forfatning.

"Albanske partier vedtager fælles platform for fremtidens Makedonien" blev sidst opdateret: 4. juni 2020 af John Petersen
Dette indlæg blev udgivet i EU, Makedonien, Ohrid Framework Agreement, Politisk krise i Nordmakedonien 2015-2017 og tagget , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bogmærk permalinket.

One Response to Albanske partier vedtager fælles platform for fremtidens Makedonien

  1. Gezim Ibisi skriver:

    Aljim Ibisi Nevzat Ibisi

Der er lukket for kommentarer.